Dopady do provedení exekuce
Další z významných účinků spojených
se zahájením insolvenčního řízení je obsažen v § 109 odst. 1 písm. c) IZ, podle nějž výkon rozhodnutí či exekuci, která by
postihovala majetek ve vlastnictví dlužníka, jakož i jiný majetek, který náleží
do majetkové podstaty, lze nařídit, nelze jej však provést. Z hlediska
daňového řízení obsaženého v DŘ tento účinek zásadním způsobem postihuje řízení
při placení daní, tj. exekuční řízení. Správce daně díky takto zvolenému
konceptu může dle § 178 odst. 1 DŘ vydáním exekučního příkazu daňovou exekuci nařídit, čímž je zahájeno
exekuční řízení, není však oprávněn ji s ohledem na účinky vymezené v § 109 odst. 1 písm. c) IZ provést. Tento zákaz stíhá správce daně od okamžiku
zveřejnění vyhlášky o zahájení insolvenčního řízení v insolvenčním rejstříku ( § 101 a § 109 odst. 4 IZ) a svou vahou dopadá jak na daňové exekuce již
probíhající, tak i na nově zahajované daňové exekuce.
Z hlediska pojmosloví, které zde zákonodárce pro tyto účely používá, třeba
poznamenat, že v případě daňové exekuce je stejně jako v případě
jiných exekucí provedením exekuce chápán akt, kdy je oprávněnému - v daném
případě správci daně - vyplacen výtěžek exekuce na jeho účet.
Z pohledu praxe může u správce daně nastat dvojí možná
situace. V prvním případě došlo k zahájení insolvenčního řízení
za situace, kdy již správce daně daňovou exekuci zahájil dávno před zveřejněním
vyhlášky o zahájení insolvenčního řízení v insolvenčním rejstříku a při
zjištění skutečnosti, že dlužník se nachází v insolvenčním řízení by
bylo z jeho strany velmi praktické, aby dle § 181 odst. 1 DŘ rozhodl o odložení daňové exekuce - a to minimálně - po dobu, po
kterou probíhá insolvenční řízení. Nerozhodne-li soud o úpadku, ale insolvenční
návrh bude zamítnut, zamítnut pro nedostatek majetku, odmítnut ( § 142 IZ) nebo dojde k zastavení insolvenčního řízení, bude moci daňová exekuce
dále probíhat, a to nejčastěji od okamžiku zveřejnění rozhodnutí insolvenčního
soudu v insolvenčním rejstříku.
Ve druhém z možných případů dojde k zahájení
insolvenčního řízení ještě před vydáním exekučního příkazu správce daně a v takovém případě by pak - nepotřebuje-li
si správce daně z nějakého naléhavého důvodu (zejména v případě
daňové exekuce srážkami ze mzdy nebo přikázáním pohledávky z účtu u
poskytovatele platebních služeb) zajistit lepší pořadí, což je praktické
v případě úpadku dlužníka - fyzické osoby, nemá důvod exekuční příkaz
vydávat a exekuci nařizovat. O tom, že je ohledně majetku jeho dlužníka
vedeno soudem insolvenční řízení může vyhotovit úřední záznam, který založí do
spisu. Ostatně i § 243 odst. 1 DŘ účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení ve vztahu
k zákazu provedení exekuce zcela respektuje.
Nutno ovšem zdůraznit, že z hlediska respektování zákazu
provedení exekuce, včetně té daňové, nutno rozlišovat, zda se správce daně
v rámci tohoto řízení nachází vždy v pozici orgánu nařizujícího a
zároveň provádějícího či je toliko v pozici orgánu nařizujícího, avšak
samotný výkon rozhodnutí (či exekuci) provádí někdo jiný, nejčastěji poddlužník. Daňovou exekuci lze dle § 178 odst. 5 DŘ provést pouze těmito způsoby:
a) srážkami
ze mzdy,
b) přikázáním
pohledávky z účtu u poskytovatele platebních služeb,
c) přikázáním
jiné peněžité…![if>