Pozastavení a zánik práva vykonávat činnost insolvenčního správce
Důvody pro pozastavení práva vykonávat činnost insolvenčního
správce
Podle § 9 odst. 1 ZIS se právo vykonávat činnost insolvenčního
správce vždy pozastavuje:
a) dnem zveřejnění rozhodnutí o úpadku insolvenčního
správce v insolvenčním rejstříku (viz § 136 IZ a část 4.5.3) - je otázkou, zda bude v praxi toto ustanovení aplikováno,
když takový insolvenční správce nesplňuje podmínku bezúhonnosti dle § 6 odst. 1
písm. d) ve spojení s § 7 písm.
c) ZIS, a tudíž by jeho právo vykonávat činnost insolvenčního
správce mělo být zrušeno postupem dle § 13 odst. 1 písm.
a) ZIS,
b) dnem vykonatelnosti rozhodnutí o vzetí
insolvenčního správce do vazby ( § 67 a
násl. TrŘ),
c) dnem, kdy insolvenční správce nastoupil
výkon trestu odnětí svobody - dlužno dodat, že samotné
pravomocné odsouzení insolvenčního správce za úmyslný trestný čin spáchaný v
souvislosti s výkonem funkce insolvenčního správce nebo jiný úmyslný trestný čin
proti hospodářské kázni je pro ztrátu bezúhonnosti důvodem ke zrušení povolení
k výkonu funkce dle § 13 odst. 1 písm.
a) ZIS,
d) jde-li o insolvenčního správce, který je
ohlášeným společníkem veřejné obchodní společnosti nebo zahraniční
obchodní společnosti, dnem, kdy veřejné obchodní společnosti nebo
zahraniční společnosti vzniklo právo vykonávat činnost insolvenčního správce. Tato
úprava (na rozdíl od úpravy týkající se správců konkursních podstat obsažené
v prováděcí vyhlášce k zákonu o konkursu a vyrovnání č. 476/1991 Sb.)
insolvenčním správcům neumožňuje, aby současně vykonávali funkci insolvenčního
správce jako fyzické osoby a jako ohlášení společníci v rámci veřejné
obchodní či zahraniční společnosti (k tomu srov. § 11 odst. 2 písm.
a) ZIS)- k této problematice viz níže uvedená judikatura,
e) jde-li o veřejnou obchodní společnost nebo zahraniční společnost, dnem, ke kterému bylo
pozastaveno právo vykonávat činnost insolvenčního správce ohlášenému
společníku veřejné obchodní společnosti nebo zahraniční obchodní společnosti,
f) dnem, kdy insolvenční správce začal
vykonávat funkci člena vlády, člena orgánu územní
samosprávy (zastupitelstva kraje nebo obce), poslance nebo senátora anebo jinou volenou či jmenovanou veřejnou funkci, a
také
g) dnem vydání rozhodnutí
ministerstva o pozastavení práva podle § 10 ZIS.
Judikatura
K problematice
pozastavení výkonu činnosti insolvenčního správce, který je ohlášeným společníkem
veřejné obchodní společnosti nebo zahraniční obchodní společnosti se vyjádřil Vrchní
soud v Praze v usnesení sp. zn. KSPH 41 INS 4795/2010, 3 VSPH
237/2011-B ze dne 1. 6. 2011, uveřejněném pod č. 133/2011 Sbírky
soudních rozhodnutí a stanovisek s právní větou:
Skutečnost,
že insolvenčnímu správci byla pozastavena činnost ve smyslu § 9 odst. 1 písm. d) ZIS, není sama o sobě důvodem
pro jeho odvolání z funkce ve smyslu § 31 IZ.
V tomto
rozhodnutí odvolací soud dále vysvětlil (citace z odůvodnění):
Zákon
vychází z koncepce, že není možné, aby jedna a táž fyzická osoba mohla být
ustanovena v insolvenčním řízení jednak jako insolvenční správce, jednak jako
ohlášený společník veřejné obchodní společnosti. Takový je smysl úpravy
pozastavení výkonu činnosti insolvenčního správce v citovaném ustanovení § 9 odst. 1 písm. d) zákona. Jinak řečeno, jakmile je insolvenčnímu správci, který
se stal ohlášeným společníkem, pozastaveno právo vykonávat činnost insolvenčního
správce, není možné, aby byl od tohoto dne ustanoven podle § 25 IZ
insolvenčním správcem. Tím může být ustanovena pouze veřejná obchodní společnost,
jejímž je společníkem a on sám nadále může vykonávat činnost insolvenčního
správce již jen jako ohlášený společník.
Naproti tomu nelze z této úpravy bez dalšího
dovozovat, jak to učinil soud prvního stupně, že pozastavení činnosti insolvenčního
správce ve smyslu § 9 odst. 1 písm. d) zákona je samo o sobě důvodem pro jeho odvolání. Aby tomu tak
bylo, musely by přistoupit důležité důvody pro odvolání insolvenčního správce
stanovené v § 31 odst. 1 IZ, popř. důvody pro jeho zproštění podle § 32 IZ. Žádný takový důvod v dané věci nepřichází v úvahu; soud prvního stupně své
rozhodnutí založil pouze na závěru, že pozastavení činnosti insolvenčního
správce zakládá samostatnou skutkovou podstatu pro odvolání insolvenčního
správce Mgr. K. T. Tento závěr, jak vyloženo, ovšem správný není.
Argumentačně stejnou váhu má i přihlédnutí k
jedné ze zásad, na nichž je insolvenční řízení založeno, totiž k zásadě
rychlosti a hospodárnosti řízení ( § 5 písm. a) IZ). Změna v osobě insolvenčního správce představuje vždy zásah do řízení,
zvláště pokud již v něm stávající správce činil úkony významně ovlivňující jeho
další průběh. Odvolat insolvenčního správce z funkce lze především tehdy, pokud
řádně neplní své povinnosti tak, že by jeho činnost odůvodňovala jeho zproštění
funkce ( § 32 IZ), jestliže tak rozhodli samotní věřitelé (usnesením schůze věřitelů o
odvolání správce dle § 29 IZ), anebo pokud by vyšlo najevo, že insolvenční správce nesplňuje obecné a
kvalifikační předpoklady pro zápis do seznamu insolvenčních správců".
K těmto
závěrům se Vrchní soud v Praze přihlásil i v usnesení sp.
zn. KSUL 45 INS 9441/2009, 2 VSPH 307/20123-B ze dne 15. 3. 2012.
Informační
povinnost správce
Insolvenční
správce má podle § 9 odst. 3 ZIS informační povinnost neprodleně oznámit skutečnosti uvedené pod
písm. a) až f) Ministerstvu spravedlnosti k bezodkladnému
zápisu údaje o pozastavení práva vykonávat činnost insolvenčního správce do
seznamu insolvenčních správců (viz § 18 odst.…