Procesní úkony navazující na prohlášení
konkursu
Ustanovení § 277 až 282 IZ promítají řadu ustanovení jeho obecné části do procesního postupu v
konkursu, a to zejména ve vztahu k činnosti insolvenčního správce, která je po
prohlášení konkursu přizpůsobena naplnění tohoto způsobu řešení úpadku.
Předání funkce předběžným správcem
Insolvenční správce byl ustanoven v
rozhodnutí o úpadku ( § 136 odst. 2
písm. b) IZ). Předtím však již mohl být v řízení ustanoven předběžný
správce. V tom případě insolvenční správce navazuje na jeho činnost, a proto -
jde-li o různé osoby - je předběžný správce povinen podat insolvenčnímu
správci o své dosavadní činnosti úplné informace a předat mu její výsledky,
všechny doklady, které má k dispozici, a poskytnout mu potřebnou součinnost,
tj. předat mu řádně svou funkci ( § 277 odst. 2 IZ).
Činnosti insolvenčního správce po prohlášení
konkursu
Insolvenčnímu správci se v § 277 odst. 1
IZ obecně ukládá, aby neprodleně poté, co prohlášení konkursu nabude účinnosti,
zajistil provedení všech procesních úkonů a činností, které z prohlášení
konkursu vyplývají. Podle § 277 odst. 3 IZ je insolvenční správce zejména povinen zaměřit svou činnost:
a) ke zjištění, zajištění a soupisu majetkové
podstaty,
b) k dokončení seznamu přihlášených
pohledávek,
c) k přípravě přezkumného jednání,
d) k přípravě schůze věřitelů.
Je-li dlužníkem osoba, která vede účetnictví
nebo evidenci podle zák. č. 586/1992 Sb. ,
o daních z příjmů, sestaví insolvenční správce ke dni předcházejícímu dni, kdy
nastaly účinky prohlášení konkursu, mezitímní účetní závěrku (§ 277
odst. 4 IZ).
Soupis majetkové podstaty
Soupis majetkové podstaty má v konkursu zásadní důležitost, neboť je
listinou, která insolvenčního správce v rámci konkursu opravňuje ke zpeněžení
zapsaného majetku ( § 280 IZ). Totožnou úpravu obsahoval i zákon o konkursu a vyrovnání v § 18 odst. 2 ;
a poměrně bohatá dosavadní judikatura, jež se k této předchozí úpravě
vztahovala (zejm. ohledně významu soupisu jako právního důvodu zpeněžení v
konkursu, účinků s ním spojených či náležitostí soupisu), se v zásadě uplatní i
v insolvenčním řízení. Úprava soupisu majetkové podstaty v insolvenčním řízení
je obsažena v § 217 - 224 IZ, jež stanoví postup při pořízení soupisu a způsob jeho zpracování, včetně
dalších náležitostí, jakými jsou ocenění položek soupisu, uvedení důvodu
soupisu, prohlášení o jeho správnosti, vyrozumění o soupisu majetku v určených
případech a poznámka o právech třetích osob uplatněných k sepsanému majetku a
rovněž povinnost zveřejnění soupisu v insolvenčním rejstříku neprodleně po jeho
sestavení nebo doplnění. Na tuto úpravu navazují ustanovení o vyloučení a vynětí
ze soupisu. Soupis je výsledkem zjišťování majetkové podstaty, jež představuje činnost insolvenčního správce probíhající od jeho ustanovení (nebo již
od ustanovení předběžného správce) v celém dalším průběhu insolvenčního řízení a která tedy není nijak časově limitována. Proto zákon předpokládá,
že další poznatky o majetku náležejícím do majetkové podstaty, nebo naopak o
tom, že zapsaný majetek do podstaty nenáleží, insolvenční správce zohledňuje příslušným doplněním či jinou změnou soupisu, stejně jako do něj doplňuje poznatky
o právech třetích osob uplatněných k sepsanému majetku. Protože však - jak výše
uvedeno - je soupis v konkursu právním důvodem zpeněžení zapsaného majetku, tj.
je jeho právním předpokladem, je v zájmu efektivity konkursního řízení namístě,
aby se správce při zjišťování majetku náležejícího do majetkové podstaty
nedopouštěl žádných průtahů. (K tématu rozsahu, zjišťování a soupisu majetkové
podstaty viz podrobněji část 6/1.)
Sestavení seznamu přihlášených pohledávek
Seznam přihlášených pohledávek správce sestavuje a doplňuje tak, aby jej
mohl uzavřít neprodleně po skončení lhůty k přihlašování pohledávek a v
dostatečném předstihu před termínem konání přezkumného jednání ( § 278 odst. 1 IZ). Lhůta k přihlášení pohledávek je stanovena v rozhodnutí o úpadku ( § 136 odst. 2
písm. d) IZ), a to v rozmezí 30 dnů až 2 měsíců od účinnosti
rozhodnutí, přičemž…