Charakteristika lhůt v daňovém řízení
4.10.2012, Zdroj: Verlag Dashöfer
15.10.6.4
Charakteristika lhůt v daňovém řízení
Charakteristika lhůt v daňovém řízení
Z hlediska základního členění se jedná v rámci DŘ o lhůty
zákonné a lhůty stanovené samotným správcem daně. V případě
zákonných lhůt je zřejmé, že tyto mohou být prodlužovány toliko v případech
a v rozsahu, ve kterém stanoví zákon. Nestanoví-li však lhůtu zákon, resp.
DŘ, může být lhůta k provedení určitého úkonu při správě daní stanovena
správcem daně. Takováto lhůta by však měla respektovat požadavky přiměřenosti
s ohledem k povaze daného úkonu. Z toho tedy plyne, že lhůtu
kratší než 8 dnů je možno stanovit jen ve zcela výjimečných případech
pro úkony jednoduché a zvlášť naléhavé, např. v souvislosti s předáním
listinného důkazu. Lhůta kratší než 1 den může být správcem daně
stanovena pouze se souhlasem osoby zúčastněné na správě daní, je-li jí takto
správcem daně ukládána. Za situace, kdy je den, kdy osoba zúčastněná na
správě daní učinila podání, dnem počátku běhu lhůty pro vydání rozhodnutí nebo
provedení jiného úkonu správce daně nebo pokud je počátek běhu lhůty od tohoto
dne odvozován, běh lhůty se staví ode dne vydání rozhodnutí, jímž správce daně
vyzývá osobu zúčastněnou na správě daní k…