Doručovací funkce insolvenčního
rejstříku
Doručování
vyhláškou
Insolvenční rejstřík sehrává významnou roli i při doručování
písemností v průběhu insolvenčního řízení, když tzv. prosté doručení
písemností (soudu nebo účastníků řízení) bude realizováno zásadně vyhláškou,
tj. pouze jejich vyvěšením na úřední desce insolvenčního soudu a jejich současným
zveřejněním v insolvenčním rejstříku (namísto dosavadního zveřejnění v
Obchodním věstníku podle § 66c ZKV). Podle § 424 IZ - jenž je duplicitní s § 71 odst. 2 IZ - se při doručení vyhláškou písemnost považuje za doručenou v okamžiku
jejího zveřejnění v insolvenčním rejstříku. Okamžik zveřejnění (den, hodina
a minuta zveřejnění) je v insolvenčním rejstříku vždy uveden. Úřední deska
každého soudu musí být přístupná i elektronicky prostřednictvím internetu, přičemž
v poměrech insolvenčního řízení se (v rámci insolvenčního rejstříku) počítá s
existencí samostatné elektronické úřední desky.
Zvláštní
způsob doručování
Doručování prostřednictvím insolvenčního rejstříku se použije i
tehdy, kdy se písemnost nepodaří doručit v případech, kdy insolvenční zákon
ukládá, aby písemnost byla některým osobám doručena zvlášť nebo do vlastních
rukou (viz např. § 75 odst. 2 nebo § 190 odst. 2 IZ). Bylo-li tedy v těchto případech doručováno např. poštou, která uvede, že
adresát písemnosti je neznámý na adrese, kterou sám označil v podání učiněném v
insolvenčním řízení, soud písemnost doručí znovu - tentokrát tak, že ji zveřejnění
v insolvenčním rejstříku. Tím by mělo být omezeno zpochybňování doručení dřívějších
písemností v pozdějších fázích insolvenčního řízení. Analogické řešení nabízí
(v mimo-insolvenčních poměrech) např. § 50i OSŘ, jenž konstruuje (u tam…