Inventarizace majetku a závazků
Inventarizace probíhá v zásadě ve čtyřech krocích:
- zjištění skutečného stavu majetku a závazků včetně záznamů ze zjištění,
tzn. sestavení inventurních soupisů;
- porovnání inventurních
soupisů s účetním stavem jednotlivých složek majetku a závazků a vyčíslení
inventarizačních rozdílů;
- vypořádání a zaúčtování
inventarizačních rozdílů;
- vyhodnocení stavu
majetku se zřetelem k poklesu jeho ceny s tím, že se rozliší:
a) trvalé snížení ceny, poškození
a škoda na majetku prokázané inventurou;
b) přechodné snížení ceny.
V praxi často dochází k
záměně postupu podle prvního a druhého kroku, tj. z účetnictví a
navazujících evidencí jsou vytištěny inventurní soupisy zachycující účetní stav
a podle nich je pak zjišťován a ověřován skutečný stav majetku a závazků a vyčísleny
inventarizační rozdíly. Jsou-li tyto práce prováděny důsledně, nelze proti
tomuto postupu nic namítat.
Skutečné stavy majetku a
závazků se zjišťují buď inventurou fyzickou, nebo dokladovou. Fyzickou inventurou (přepočítáním, přeměřením, převážením,
technickým propočtem) se zjišťují skutečné stavy u majetku hmotné povahy, popř.
nehmotné povahy, tj. u dlouhodobého hmotného majetku, některých druhů
dlouhodobého nehmotného majetku, zásob a peněžních prostředků v hotovosti. Dokladovou
inventurou pak u závazků včetně rezerv a ostatních složek majetku, u nichž
nelze provést fyzickou inventuru (např. u dlouhodobého finančního majetku,
bankovních účtů, pohledávek, závazků, účtů časového rozlišení). Skutečný stav příslušného
druhu majetku a závazků se ověřuje či prokazuje jen pomocí účetních dokladů,
smluv, listin či spisů. Tyto stavy se zaznamenávají v inventurních soupisech.
V praxi se dokladové inventury zpravidla nazývají inventury účtů".
Náležitosti inventurních
soupisů
Inventurní soupisy jsou dle § 30 odst. 2 ZoÚ průkazné účetní záznamy, které musí obsahovat:
a) skutečné stavy majetku a závazků
popsané tak, aby bylo možno zjištěný majetek a závazky jednoznačně určit,
b) podpisový záznam osoby odpovědné za zjištění skutečností podle písm. a) a podpisový záznam osoby
odpovědné za provedení inventarizace,
c) způsob zjišťování skutečných stavů (fyzickou inventurou - jakým způsobem, dokladovou inventurou),
d) ocenění majetku a
závazků k okamžiku ukončení inventury i pro účely stanovení rezerv,
opravných položek a odpisů majetku,
e) okamžik zahájení a okamžik
ukončení inventury.
Inventurní soupisy budou
insolvenčnímu správci jistě velmi cennou pomůckou při sestavování soupisu
majetkové podstaty ( § 217 -
224 IZ). Praxe ověří, zda není ke škodě věci, že správce v případech, kdy
nebude vyhlášeno předběžné opatření či nedojde k prohlášení konkursu
v rozhodnutí o úpadku, nebude inventarizacím probíhajícím v účetních
uzávěrkách po vyhlášení úpadku přítomen.
Inventarizační rozdíly
Účtování o inventarizačních
rozdílech a ztrátách v rámci norem přirozených úbytků zásob upravuje v případě účetních jednotek - podnikatelů ČÚS
č. 007. Za inventarizační rozdíl, jako rozdíl mezi evidovaným stavem
majetku a závazků a skutečným stavem majetku a závazků zjištěným inventurou, se
považují výlučně případy, kdy:
a) skutečný stav je nižší (manko, popř. schodek u peněžních hotovostí a cenin) než stav
v účetnictví a rozdíl mezi těmito stavy nelze prokázat způsobem stanoveným
zákonem (mankem nejsou technologické a technické ztráty vznikající např.
rozprachem, vyschnutím v rámci technologických úbytků ve výrobním,
zásobovacím a odbytovém procesu, ztratné v maloobchodním prodeji a nezaviněné
úhyny zvířat, a to do výše normy přirozených úbytků a ztratného stanovené vnitřní
účetní směrnicí),
b) skutečný stav je vyšší (přebytek) než evidovaný stav a rozdíl mezi těmito stavy nelze
prokázat…