Odvolání
insolvenčního správce
Důvody
odvolání
Insolvenční
zákon rozlišuje institut odvolání a zproštění insolvenčního správce. Podle § 31 odst. 1 IZ insolvenčního správce lze odvolat z důležitých objektivních důvodů, které sice nespočívají v konkrétním porušení jeho povinností, ale znemožňují řádný výkon funkce. Mezi ně lze příkladmo zařadit důvody, pro něž
je insolvenční správce oprávněn odmítnout funkci (např. zdravotní indispozice),
popř. některé z námitek, které IZ dovoluje uplatnit v odvolání proti rozhodnutí
o ustanovení insolvenčního správce (tj. že nesplňuje podmínky pro ustanovení
nebo není nepodjatý - viz část 3/3.2).
Judikatura
1)
K předpokladům aplikace institutu odvolání insolvenčního správce se vyjádřil
např. Vrchní soud v Praze v usnesení sp.zn. MSPH 76 INS 8711/2009,
3 VSPH 1090/2010-B ze dne 4. 1. 2011 (citace z odůvodnění):
Nutno
zdůraznit, že součástí koncepce insolvenčního zákona je i působení insolvenčního
správce jakožto maximálně profesionalizované osoby, u níž jsou podmínky vzniku
oprávnění vykonávat tuto činnost, včetně vedení seznamu těchto správců,
upraveny zvláštním zákonem, a to zákonem č. 312/2006 Sb., o insolvenčních
správcích. Odborná způsobilost pro výkon funkce insolvenčního správce (u veřejné
obchodní společnosti způsobilost ohlášeného společníka) je zajištěna novými -
oproti předchozí právní úpravě přísnějšími - kvalifikačními předpoklady (požadavek
vysokoškolského vzdělání magisterského studijního programu a složení příslušné
odborné zkoušky organizované Ministerstvem spravedlnosti); přísněji jsou
vymezeny i podmínky bezúhonnosti a dostatečného materiálního zabezpečení
nutného ke krytí rizika případné škody, za niž insolvenční správce
z titulu své funkce odpovídá (viz minimální limit pojistného plnění a
minimální standardy pojištění upravené ve smyslu § 39 cit. zákona vyhláškou č. 314/2007 Sb.). Splnění podmínek pro vznik práva
vykonávat činnost insolvenčního správce ověřuje a vydáním povolení (zvláštního
povolení) dle § 6 nebo § 8 zákona o insolvenčních správcích aprobuje
Ministerstvo spravedlnosti, které také vede seznam těchto insolvenčních správců
jako součást veřejného insolvenčního rejstříku. Osobám zapsaným v seznamu
správců podle dosavadních právních předpisů (podle § 1 vyhlášky č. 476/1991 Sb.) zůstalo k 1. 1. 2010 (po 2 letech od účinnosti zákona
o insolvenčních správcích) oprávnění vykonávat činnost insolvenčního
správce zachováno, jen pokud k uvedenému datu, za podmínek stanovených
zákonem o insolvenčních správcích, získaly od Ministerstva spravedlnosti
k výkonu této činnosti povolení (viz přechodná ustanovení v § 40 a 41 cit. zákona).
Uvedená
koncepční východiska jsou v insolvenčním zákoně vyjádřena předpokladem, že
osoba zapsaná v seznamu insolvenčních správců je nejen odborně způsobilá
tuto funkci v insolvenčním řízení vykonávat, ale je také bez dalšího připravená
takové své angažmá přijmout. Proto podle § 22 odst. 1 IZ může v konkrétní věci osoba zapsaná v seznamu insolvenčních
správců své ustanovení insolvenčním správcem odmítnout jen z důležitých důvodů,
pro něž - nastanou-li až v průběhu řízení - může být ze své funkce dle § 31 IZ
(i bez návrhu) odvolána. Těmito důležitými důvody mohou být jen okolnosti,
které objektivně vzato trvale (či alespoň dlouhodobě) insolvenčnímu
správci znemožňují jeho funkci vykonávat. Může jít jak o situaci, kdy insolvenční
správce pozbyl předpoklady nezbytné pro svůj zápis do seznamu insolvenčních
správců, tak typicky může jít i o podjatost správce ve vztahu k věci nebo
k jejím účastníkům dle § 24 IZ
(pokud nejde o dílčí vyloučení správce, které lze řešit ustanovením odděleného
správce dle § 34 IZ) nebo zdravotní či jiné závažné důvody spočívající v osobní situaci
správce. Zdravotní či jiná osobní indispozice insolvenčního správce však představuje
překážku jeho setrvání ve funkci, jen pokud je doloženo, že objektivně výkonu
jeho funkce brání, a to v dlouhodobém časovém horizontu. Pokud by tato překážka
byla rázu pouze přechodného, není namístě odvolání insolvenčního správce, ale
ustanovení jeho zástupce dle § 33 IZ. Odvolání insolvenčního správce má zpravidla předcházet jeho slyšení.
Upustit od něj může soud (výjimečně) v případě, že důležité důvody pro
postup dle § 31 odst. 1 IZ jsou zcela zřejmé a osvědčené.
Nelze
pouštět ze zřetele, že insolvenční řízení má probíhat maximálně rychle a
hospodárně ( § 5 písm. a) IZ), a že změna v osobě insolvenčního správce představuje vždy
jistý retardační zásah do insolvenčního řízení, zvláště pokud již v něm
stávající správce činil úkony významně ovlivňující jeho další průběh. Proto
není-li změna insolvenčního správce vynucena závažnými závadami v jeho činnosti,
které odůvodňují jeho zproštění funkce ( § 32 IZ), anebo není-li založena rozhodnutím samotných věřitelů (usnesením schůze věřitelů
o odvolání správce dle § 29 IZ), může soud ukončit působení insolvenčního správce v dané věci (dle § 31 IZ
ho odvolat) jen za podmínek shora popsaných. Z toho hlediska není zásadně
podstatné, zda odvolání z funkce navrhl sám insolvenční správce, anebo zda
je navrhl věřitelský orgán, či zda soud šetří důvody pro odvolání správce bez
takového návrhu.
Závěry
tohoto rozhodnutí lze shrnout následovně:
I Důležité důvody pro odvolání insolvenčního
správce z funkce dle § 31 IZ
mohou zakládat jen zjištěné okolnosti, které mu objektivně vzato trvale
či alespoň dlouhodobě znemožňují jeho funkci vykonávat, a které tedy nepředstavují
takovou překážku výkonu funkce insolvenčního správce, již by bylo možno řešit
ustanovením jeho zástupce dle § 33 IZ, či v případě správcovy podjatosti ustanovením odděleného správce dle § 34 IZ.
II. Z hlediska posouzení důvodů pro odvolání
insolvenčního správce z funkce zásadně není podstatné, zda odvolání
navrhl sám insolvenční správce, nebo zda je navrhl věřitelský
orgán či zda soud šetří tyto důvody bez návrhu.
III. Rozhodnout o odvolání insolvenčního správce bez jeho slyšení může soud jen za situace, kdy důležité důvody pro postup dle § 31 odst. 1 IZ jsou zcela zřejmé a osvědčené.
2) Na
tyto závěry navázal Vrchní soud v Praze v usnesení sp. zn.
MSPH 79 INS 13772/2010, 3 VSPH 521/2011-A ze dne 16. 11. 2011, s dalšími
vývody, jež lze shrnout takto::
I.
Zdravotní či jiná osobní indispozice insolvenčního správce představuje překážku
jeho setrvání ve funkci, jen pokud je doloženo, že objektivně výkonu jeho
funkce brání, a to v dlouhodobém časovém horizontu. Pokud by tato překážka
byla rázu pouze přechodného, není namístě odvolání insolvenčního správce, ale
ustanovení jeho zástupce dle § 33 IZ.
II.
Odmítnutí funkce insolvenčního správce a odvolání z této funkce podle § 22 odst. 1 a § 31 IZ
by bylo opodstatněno, jen pokud by prokázal, že jsou tu některé z důležitých důvodů,
pro které lze považovat řádný výkon jeho funkce za objektivně vyloučený. Takovými
důvody ovšem nemůže být - jak již vysvětleno - správcovo pracovní
vytížení jinými insolvenčními (či konkursními) věcmi, které
spravuje.
3) Na
dané téma se Vrchní soud v Praze vyjádřil též v usnesení sp. zn.
MSPH 93 INS 9615/2011, 1 VSPH 959/2011-B ze dne 11. 8. 2011 (citace
z odůvodnění):
U
odvolatele, jenž je specializovanou právnickou osobou založenou jen pro účely
výkonu funkce insolvenčního správce a jenž tuto funkci vykonává nejen pro potřebu
Městského soudu v Praze, kde má své sídlo, ale navíc též pro jiné insolvenční
soudy, v jejichž obvodu nesídlí, nelze zásadně akceptovat jeho zaneprázdněnost přidělenými věcmi jako důležitý důvod,
pro něhož by měl být odvolán z funkce insolvenčního správce ve věci
vedené u Městského soudu v Praze.
Dlužno
dodat, že při určení odvolatele za insolvenčního správce pro dané řízení přihlíží
předseda insolvenčního soudu ve smyslu § 25 odst.
1 IZ nejen k dosavadnímu stavu řízení, k osobě dlužníka a k jeho
majetkovým poměrům a k odborné způsobilosti odvolatele, ale též
k jeho zatížení v relaci k ostatním osobám zapsaným do seznamu
insolvenčních správců v obvodu daného insolvenčního soudu.
Žádost
insolvenčního správce
Dalším
důvodem pro odvolání insolvenčního správce ustanoveného do funkce schůzí věřitelů postupem podle § 29 IZ (viz část 3/3.3) je podle § 31 odst. 2 IZ jeho žádost o odvolání, kterou musí podat soudu do tří dnů poté,
co se o svém ustanovení dozvěděl. Žádost o odvolání je neakceptovatelná,
jestliže insolvenční správce se svým ustanovením předem souhlasil. Dojde-li k
odvolání dosavadního insolvenčního správce, insolvenční soud ustanoví do funkce
nového insolvenčního správce. Takto ustanoveného nového insolvenčního správce
již ovšem nelze postupem podle § 29 IZ
znovu odvolat ( § 30 odst. 1 IZ).
Vyškrtnutí
ze seznamu
Okolnost,
že insolvenční správce byl vyškrtnut ze seznamu insolvenčních správců, není bez
dalšího důležitým důvodem pro jeho odvolání. V této souvislosti lze odkázat na
závěry formulované v následujících judikátech:
-
usnesení Nejvyššího soudu sen. zn. 29
Cdo 2291/99 ze dne 4. 12. 2011 (citace
z odůvodnění) :
Skutečnost,
že správce konkursní podstaty byl vyškrtnut ze seznamu správců, není sama o sobě
důležitým důvodem pro to, aby byl zproštěn výkonu funkce v konkrétní konkursní
věci ( § 8 odst. 6 ZKV); ke zproštění výkonu funkce správce však mohou vést skutečnosti, jež byly
důvodem vyškrtnutí správce ze seznamu.
- usnesení Vrchního soudu v Olomouci sp.zn.
KSBR 26 INS 292/2009, 2 VSOL 107/2009-B ze dne 16. 4. 2009 (citace
z odůvodnění):
Pouhé
vyškrtnutí ze seznamu…