Subjekty
správy daní
DŘ vychází z koncepce, že správy daní se účastní dva druhy
subjektů, které však v těchto vztazích, kterým říkáme daňově-právní, nevystupují
coby rovnocenné subjekty. Účastníkem, resp. subjektem práva, o jehož
právech, právem chráněných zájmech a povinnostech je v tomto řízení
rozhodováno, je daňový subjekt ( § 20 DŘ).
Na druhé straně tohoto vztahu pak vystupuje správce daně ( § 10 DŘ),
jenž se tohoto procesu účastní prostřednictvím úředních osob a je ve vztahu
k daňovému subjektu v nadřazeném postavení - svědčí mu postavení
orgánu veřejné moci. Správy daní se kromě těchto subjektů účastní též třetí
osoby, jejichž práva a povinnosti jsou správou dotčeny, a dále pak osoby,
kterým při správě daní vznikají práva a povinnosti.
Pro účely správy daní je správcem daně správní orgán (orgán
územního samosprávného celku, jiný orgán a právnická nebo fyzická osoba, pokud
vykonává působnost v oblasti veřejné správy) nebo jiný státní orgán v rozsahu,
ve kterém mu je zákonem nebo na základě zákona svěřena působnost v oblasti
správy daní.
Pravomoci správce daně
Mezi pravomoci správce daně patří dle § 11 DŘ zejména :
- vedení
daňových řízení a jiných řízení podle DŘ,
- provádění
vyhledávací činnosti,
- kontrola
plnění povinností osob zúčastněných na správě daní,
- oprávnění
vyzývat ke splnění povinností,
- zabezpečovat
placení daní,
- oprávnění
zřizovat a vést pro účely správy daní registry a evidence daňových subjektů a
jejich povinností.
Jak vyplývá již z dříve uvedeného, správce daně svou pravomoc
vykonává prostřednictvím úředních osob, kterými jsou zaměstnanci, kteří se
bezprostředně podílejí na výkonu pravomoci správce daně. Za úřední osobu však
lze považovat i osoby oprávněné k výkonu pravomoci správce daně zákonem
nebo na základě zákona. DŘ ukládá úřední osobě, aby se prokazovala služebním průkazem.
O tom, kdo je v dané věci úřední osobou, se provádí úřední záznam a
správce daně o tom osobu zúčastněnou na správě daní na požádání vždy informuje.
Takováto úřední osoba musí na požádání osoby zúčastněné na správě daní sdělit
své jméno, příjmení, služební nebo obdobné označení a ve kterém organizačním
útvaru správce daně je zařazena. To má poté význam zejména z hlediska možnosti
osoby zúčastněné na řízení namítat případnou podjatost úřední osoby, popř.
brojit proti nevhodnému postupu této osoby stížností. Úřední osoba bude z řízení
nebo jiného postupu při správě daní vyloučena pro podjatost zejména tehdy,
jestliže je předmětem řízení nebo jiného postupu právo nebo povinnost její nebo
osoby jí blízké, pokud se v téže věci na řízení nebo jiném postupu
podílela na jiném stupni, nebo její poměr k osobě zúčastněné na správě
daní nebo k předmětu daně vzbuzuje jiné pochybnosti o její nepodjatosti. Právo
uplatnit námitku podjatosti vůči této osobě svědčí osobě zúčastněné na správě
daní, jakmile se o ní dozví. Stejně tak platí ve vztahu k…