8.4.3
Účinky podání návrhu na povolení reorganizace
JUDr. Sylva Rychtalíková
Je-li podán návrh na povolení reorganizace před rozhodnutím o úpadku, je dlužník či jiná osoba oprávněná nakládat s majetkovou podstatou (např. předběžný správce) povinna zdržet se právních úkonů, jimiž by mohla být zmařena nebo ohrožena navrhovaná reorganizace (§ 324 odst. 1 IZ).
Až do schválení reorganizačního plánu trvají účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení (k nim výklad viz Účinky spojené se zahájením insolvenčního řízení). Pokud jde o tyto účinky, IZ připouští u řešení úpadku reorganizací jisté výjimky, když umožňuje soudu, aby
- i bez návrhu změnil vydané předběžné opatření,
- předběžným opatřením udělil souhlas se započtením vzájemných pohledávek dlužníka a věřitele i po okamžiku zveřejnění návrhu na povolení reorganizace v insolvenčním rejstříku [viz § 82 odst. 3 písm. c) IZ a vyklad zdola pod heslem "Zvláštní předběžné opatření"].
Změna předběžného opatření ad a) shora by nejspíše mohla spočívat ve zrušení usnesení o ustanovení předběžného správce, nebo ve zrušení předběžného opatření, kterým soud omezil dlužníka v nakládání s majetkovou podstatou v širším rozsahu, než je uvedeno v § 111 IZ (podrobněji viz části Dispoziční oprávnění k majetkové podstatě v době do rozhodnutí o úpadku a po rozhodnutí o něm a Návrhová předběžná opatření), případně ve zrušení rozhodnutí, které ukládá, že dlužník může nakládat s majetkovou podstatou nebo její částí pouze se souhlasem předběžného správce. Rovněž může být v souladu s účelem reorganizace zrušeno předběžné opatření, kterým bylo nařízeno, aby osoby, které mají závazky vůči dlužníkovi, napříště plnění neposkytovaly dlužníkovi, ale předběžnému správci (k tomu viz i část Předběžný správce).
Účelem tohoto speciálního předběžného opatření je zabránit tomu, aby institut započtení nezmařil provedení reorganizace.
Nahoru Zvláštní účinek – zákaz započtení
Výše zmíněnou novelou IZ byly účinky podání návrhu na povolení reorganizace rozšířeny o další zvláštní účinek…