Lhůta
pro uplatnění pohledávky přihláškou a výzva k podání přihlášek
Podle § 173 odst. 4 IZ má přihláška pohledávky pro běh lhůty
k promlčení nebo pro zánik práva stejné účinky jako žaloba nebo jiné uplatnění
práva u soudu, a to ode dne, kdy přihláška byla doručena insolvenčnímu soudu. Pokud věřitel uplatní přihlášku u jiného než insolvenčního soudu,
postoupí ji tento soud, aniž by o tom vydával rozhodnutí, neprodleně
soudu insolvenčnímu. Účinky spojené s podáním takové přihlášky nastávají až
dnem, kdy byla přihláška skutečně insolvenčnímu soudu doručena.
Přihlášku je věřitel oprávněn podat již
od okamžiku zahájení insolvenčního řízení, a to i v případě, kdy insolvenční soud ještě nezveřejnil
výzvu k podávání přihlášek ( § 110 odst. 1 IZ). Ústavní
soud ve svém usnesení sp. zn. II. ÚS 2444/10 ze dne 2. 12. 2010 vysvětlil smysl
této právní úpravy takto (citace z odůvodnění):
Základním účelem úpadkového práva
upraveného insolvenčním zákonem, je kromě uspokojení pohledávek věřitelů dlužníka
z majetkové podstaty dlužníka i celkové vyřešení majetkových vztahů dlužníka,
který je v úpadku. Smyslem § 109 odst. 1 písm. a)
insolvenčního zákona je tedy docílit, aby zde po celou dobu trvání řízení
existoval právní režim umožňující co nejefektivnější uspokojení věřitelů, a to
z hlediska kvantitativního i časového. To se děje pokud možno co nejpřesnějším
zjištěním majetku úpadce, k čemuž slouží jednotný režim přihlašování pohledávek
spojený právě se zákazem podávání žalob mimo rámec insolvenčního řízení, pročež
má tato právní úprava své opodstatnění. Na druhé straně tato úprava chrání i
osobu nacházející se v insolvenci. Kdyby byla dána možnost uplatňovat
pohledávky u soudu souběžně s insolvenčním řízením, mohla by být osoba
nacházející se v insolvenci po skončení insolvenčního řízení vystavena atakům
ze strany věřitelů, vycházejícím z pohledávek vzniklých před zahájením insolvenčního
řízení, což by mohlo mít za následek riziko opětovného podávání návrhů na
insolvenci."
Upozornění!!!
Věřitel, který podává návrh na zahájení
insolvenčního řízení (insolvenční
návrh), je podle § 105 IZ povinen připojit
přihlášku pohledávky již k tomuto návrhu. Nepřipojení předepsaných příloh
k insolvenčnímu návrhu, a tedy i nepřipojení přihlášky, může vést k odmítnutí
insolvenčního návrhu podle § 128 odst. 2 IZ (blíže
viz část 4/5.1.1).
Tato povinnost však stíhá navrhujícího věřitele
jen v případě, že jeho splatná pohledávka za dlužníkem, o niž svoji
legitimaci k podání insolvenčního návrhu opírá, podléhá v insolvenčním
řízení režimu přihlášení. Proto se přihláška pohledávky nevyžaduje
jako povinná příloha u insolvenčního navrhovatele, který v insolvenčním návrhu uplatnil vůči dlužníku
jen svoje pracovněprávní nároky, které jsou podle § 169 odst. 1 písm. a) IZ
pohledávkami postavenými na roveň pohledávkám za majetkovou podstatou a které
se v insolvenčním řízení nepřihlašují (blíže viz citace z usnesení Vrchního soudu v Praze sp. zn. KSHK 34 INS 6140/2010, 3 VSPH 213/2011- ze dne 12. 8. 2011 /5.2).
Výzva k podávání přihlášek při
oznámení zahájení insolvenčního řízení
Podle § 110 odst. 2 IZ může
insolvenční soud výzvu k podávání přihlášek spojit s oznámením o zahájení
insolvenčního řízení. Pokud soud učiní výzvu až později v průběhu
insolvenčního řízení samostatně, je povinen ji oznámit stejným způsobem,
jakým se oznamuje zahájení insolvenčního řízení, tj. výzva se vyvěsí na úřední
desce insolvenčního soudu a současně se zveřejní v insolvenčním rejstříku, zvlášť
se pak doručí dlužníkovi a prostřednictvím veřejné datové sítě orgánům uvedeným
v § 102 IZ.
Náležitosti
výzvy
Výzva k podávání přihlášek pohledávek učiněná insolvenčním soudem
před rozhodnutím o úpadku bude podle § 8 vyhl. č. 311/2007 Sb.
obsahovat tyto náležitosti:
a)
označení insolvenčního soudu a spisovou značku, pod kterou je insolvenční řízení
vedeno,
b) označení dlužníka,
c) výzvu věřitelům, kteří chtějí své pohledávky
za dlužníkem uplatnit v zahájeném insolvenčním řízení, aby podali přihlášku
pohledávky,
d) poučení, že přihlášku lze podat pouze na
formuláři, který je zveřejněn Ministerstvem spravedlnosti způsobem umožňujícím
dálkový přístup,
e) poučení, že k přihlášce pohledávky je nutné připojit
listiny, kterých se přihláška dovolává a že vykonatelnost pohledávky se
prokazuje veřejnou listinou,
f) poučení, že přihlášky včetně příloh se
podávají dvojmo,
g) poučení, že přihlášky na základě této výzvy
lze podávat až do rozhodnutí o úpadku,
h) datum,
i) jméno a příjmení osoby, která výzvu vydala.
Propadná lhůta v rozhodnutí o úpadku
Propadná lhůta k podání přihlášky do
insolvenčního řízení je soudem určena až v rozhodnutí o úpadku. Podle § 136 odst. 2 písm. d) IZ
musí rozhodnutí o úpadku vedle dalších předepsaných náležitostí obsahovat i
výzvu, aby věřitelé, kteří dosud nepřihlásili své pohledávky, tak učinili ve
stanovené lhůtě, jež nesmí být kratší 30 dnů a delší než 2 měsíce. Je-li
zároveň s rozhodnutím o úpadku spojeno rozhodnutí o řešení úpadku oddlužením,
je tato lhůta k uplatnění přihlášky obligatorně 30denní. Výzva zároveň
obsahuje poučení o následcích zmeškání této lhůty - k přihláškám, které
jsou podány později, insolvenční soud nepřihlíží a takto uplatněné pohledávky
se v insolvenčním řízení neuspokojují ( § 173 odst. 1 IZ).
Judikát
Usnesení Nejvyššího soudu sen. zn. 29 NSČR
35/2009 ze dne 27. 7. 2011, uveřejněné pod č. 151/2011 Sbírky soudních
rozhodnutí a stanovisek s právní
větou:
Tuzemskému věřiteli, který zmeškal lhůtu
určenou k podání přihlášky do insolvenčního řízení v rozhodnutí o úpadku, se
tato lhůta nevrací (její běh se neobnovuje) ani tehdy, jestliže insolvenční
soud po marném uplynutí této lhůty věřitele znovu nesprávně vyzve k podávání přihlášek.
Povaha lhůty
Lhůta k podávání přihlášek, již
insolvenční soud stanoví v rozhodnutí o úpadku, má procesněprávní
charakter.
K tomu viz usnesení Vrchního
soudu v Praze sp. zn. 41 INS 128/2008, 1 VSPH 8/2008, ze dne 29. 4. 2008 uveřejněné ve Sbírce soudních rozhodnutí a stanovisek pod č. 49/2009 s právní větou:
K zachování lhůty k podání přihlášek
stanovené insolvenčním soudem v rozhodnutí o úpadku postačí, je-li přihláška
posledního dne lhůty odevzdána orgánu, který má povinnost písemnost doručit ( § 57 odst. 3
o.s.ř.,).
Ke shodnému závěru o povaze lhůty
k podávání přihlášek pohledávek dospěl Nejvyšší soud ČR ve svém
usnesení sp. zn. KSPA 56 INS 2581/2008,
29 NSČR 2/2010-P9 ze dne 26. 10. 2010.
Vrchní soud v Praze posuzoval v usnesení sp. zn. KSPA 48 INS 19817/2011, 2 VSPH
564/2013-P23ze dne 3. 5. 2013 včasnost přihlášky pohledávky, která byla věřitelem
vložena do poštovní schránky. Dospěl
přitom k závěrům, z nichž lze ocitovat:
Lhůta k podání přihlášky je lhůtou
procesní, tzn., že v souladu s ust. § 57 odst. 3
OSŘ postačí, pokud je poslední den lhůty podána na poště. Pro posouzení toho, zda byla tato lhůta
zachována i v této věci, je rozhodující okamžik odevzdání přihlášky
pohledávky poště, nikoli okamžik, kdy pošta začala přepravu zásilky skutečně
provádět. Datum uvedené poštou na obálce zásilky se sice obvykle shoduje
s okamžikem odevzdání zásilky poště, nicméně nemusí tomu tak být vždy.
Není totiž vyloučeno, že je na obálce zásilky uvedeno pozdější datum, zpravidla
následující den po převzetí zásilky, kdy je zásilka podací poštou expedována.
Pro posouzení zachování lhůty k podání přihlášky pohledávky tudíž není určující
datum uvedené v otisku poštovního razítka na obálce, z něhož vyšel
insolvenční soud.
Odvolací soud považoval v této
souvislosti za nutné poukázat na to, že pravidla podávání a doručování poštovních
zásilek jsou upravena v poštovních podmínkách, jejichž vyhlášením nabízí osoba
poskytující poštovní služby (provozovatel) uzavření poštovní smlouvy.
Z ust. § 4 odst. 1 a
2 a § 6 odst. 3 písm.
a) zákona o poštovních službách se podává, že provozovatel je povinen uzavřít
poštovní smlouvu s každým, kdo mu její uzavření v mezích poštovních podmínek a
způsobem v nich stanoveným navrhne.
Dle článků 6 odst. 1 a 8 poštovních
podmínek České pošty, s.p. (dále jen Poštovní podmínky) je smlouva o poskytnutí
poštovní služby uzavřena poštovním podáním, přičemž za den podání se považuje
den, v němž byla pošta o poštovní službu požádána. Články 6 odst. 4 a 7 odst. 1
Poštovních podmínek určují, že o poskytnutí poštovní služby lze v době k
tomu určené žádat i vložením zásilky do poštovní schránky označené informačním štítkem
provozovatele a že v takovém případě se za den podání považuje den nejbližšího
výběru poštovní schránky uvedeného na jejím informačním štítku, přičemž ke dni,
v němž byla poštovní zásilka do poštovní schránky skutečně vložena, se nepřihlíží.
Judikatura prezentovaná např. usnesením
Nejvyššího soudu sp. zn. 20 Cdo 1473/2000 ze dne 27. 7. 2000 uveřejněným
v časopise Soudní judikatura, číslo sešitu 3/2001, která se sice vyjadřovala
ke lhůtě k podání opravného prostředku, ale kterou lze aplikovat i pro
posouzení včasnosti přihlášky pohledávky v insolvenčním řízení, proto
dovozuje, že pro zachování lhůty nepostačuje vhození poštou doručované zásilky
do poštovní schránky, jestliže pošta podle údaje na poštovní schránce neměla
povinnost téhož dne, jenž byl současně posledním dnem lhůty, zahájit přepravu
zásilky.
Věřitelé - nositelé vykonatelných
pohledávek na náhradu škody nebo nemajetkové újmy způsobené trestným činem nebo
na vydání bezdůvodného obohacení získaného trestným činem podávají podle § 173 odst. 1
IZ ve znění provedeném zákonem č. 45/2013 Sb., přihlášku pohledávek kdykoliv
v průběhu insolvenčního řízení, pokud zajištění jejich pohledávek postupem
podle § 47 TŘ trvá.
Podrobněji viz část 5/1.4.1.
Podání přihlášky u jiného soudu
Důsledky podání přihlášky u jiného než
insolvenčního soudu ( § 173 odst. 4 IZ) se
zabýval Vrchní soud v Praze
v usnesení sp. zn. KSPH 38 INS
12384/2010, 3 VSPH 350/2011-P67 ze dne 13. 9. 2011 (citace z odůvodnění):
Ze
spisu plyne, že odvolatelovu přihlášku za dlužníkem ze dne 22. 12. 2010 určenou
ke sp.zn. KSPH 38 INS 12384/2010 podal jeho právní zástupce dle § 42 odst. 1 a 5 OSŘ
v elektronické podobě se zaručeným elektronickým podpisem prostřednictvím
veřejné datové sítě (nikoli v listinné podobě a poštou, jak odvolatel
tvrdí), přičemž ji adresoval Městskému soudu v Praze, do jehož
elektronické podatelny byla dne 22. 12. 2010 doručena. Protože insolvenčním
soudem je v daném případě Krajský soud v Praze a dle výše citované
speciální úpravy § 173 odst. 4 IZ podáním přihlášky
jinému soudu - zde Městskému soudu v Praze - není lhůta k tomuto úkonu zachována, je za nastalé situace ve
smyslu téhož zákonného ustanovení pro posouzení včasnosti odvolatelovy přihlášky
rozhodné jen to, zda ve lhůtě stanovené v rozhodnutí o úpadku došla
insolvenčnímu soudu. Krajskému soudu v Praze však přihláška postoupená mu
Městským soudem v Praze přípisem ze dne 27. 12. 2010 došla až dne 5. 1.
2011, tedy po uplynutí stanovené lhůty k podávání přihlášek. Podal-li
odvolatel svoji přihlášku nepříslušnému Městskému soudu v Praze, je
zjevné, že se při tomto úkonu dopustil pochybení, jehož následek spočívající ve
zmeškání přihlašovací lhůty nelze nijak přičítat ani insolvenčnímu soudu ani Městskému
soudu v Praze, který vadně podanou přihlášku dle § 173 odst. 4 IZ insolvenčnímu
soudu postoupil, ale zavinil ho svým nesprávným postupem výlučně odvolatel
sám."
S těmito závěry se ztotožnil i
Nejvyšší soud v usnesení sp. zn. KSPA 56 INS 2581/2008, 29 NSČR 2/2010-P9
ze dne 26. 10. 2010, v němž jako nepřijatelnou shledal argumentaci,
podle níž je přihláška pohledávky podána včas, pokud se tak ve lhůtě stanovené
v rozhodnutí o úpadku stane u
libovolného soudu v České republice.
Následně bylo ve Sbírce soudních
rozhodnutí a stanovisek pod č. 84/2012 uveřejněno usnesení Nejvyššího
soudu sp. zn. 29 NSČR 3/2012 ze dne 29. 2. 2012 s právní větou:
Insolvenčním soudem ve smyslu ustanovení § 2 písm. b) IZ je krajský
soud, před nímž probíhá insolvenční řízení vedené na majetek konkrétního dlužníka.
Přihláška pohledávky podaná u jiného krajského soudu je ve smyslu ustanovení § 173 odst. 4, věty druhé,
IZ přihláškou podanou u jiného než insolvenčního soudu.
Přihlásí-li věřitel pohledávku vůči dlužníku
u jiného než insolvenčního soudu, je pohledávka přihlášena včas do insolvenčního
řízení pouze tehdy, jestliže jiný než insolvenční soud odevzdá přihlášku
nejpozději posledního dne lhůty určené k přihlášení pohledávek v rozhodnutí o
úpadku orgánu, který má povinnost ji doručit insolvenčnímu soudu.
Nedostatečná identifikace dlužníka v ISIR
Přihláška nemůže
být opožděná, pokud ve veřejném seznamu dlužníků nebyly řádně a včas zveřejněny
všechny identifikační údaje dlužníka předepsané v § 420 IZ.
K tomu v usnesení sp. zn.
KSPH 40 INS 1751/2010, 1 VSPH 775/2010-P12 ze dne 5. 9. 2010 Vrchní soud
v Praze zdůraznil, že jakmile nastanou účinky spojené se zahájením
insolvenčního řízení, nejpozději však do 7 dnů po tomto okamžiku ( § 420 odst. 4 IZ), je
insolvenční soud povinen zapsat do seznamu dlužníků veškeré údaje, jež se
v něm zveřejňují podle § 420 odst. 1 až 3 IZ,
i když se z obsahu insolvenčního návrhu nepodávají; v takovém případě
si je insolvenční soud obstará z příslušných informačních registrů. K tomu
citujeme z odůvodnění:
Jelikož odvolatel nemá v dané věci
postavení osoby, jíž se doručuje zvlášť, tak je zcela odkázán na informace zveřejněné
v insolvenčním rejstříku. Pak ovšem platí, že lhůta k podání přihlášky
pohledávky by odvolateli počala běžet jedině za předpokladu, že by
informace o dlužníkovi byla v systému ISIR řádně zveřejněna tak, aby mohla
být odvolatelem zjištěna prostřednictvím automatického vyhledávání, jež je ve
smyslu ustanovení § 420 odst. 1 IZ součástí
informačního systému spravovaného ministerstvem spravedlnosti. To se ovšem
dosud nestalo a lhůta stanovená k přihlašování pohledávek
v rozhodnutí o úpadku v důsledku toho odvolateli běžet stále nepočala.Z uvedeného
je zřejmé, že závěr soudu I. stupně o opožděnosti odvolatelovy přihlášky
pohledávky není správný".
Tyto závěry rozvedl Vrchní soud
v Praze např. v usnesení sp.zn. MSPH 94 INS 3723/2008, 3 VSPH
697/2010-P-26 ze dne 11. 11. 2010 (citace z odůvodnění):
Zákonná koncepce široké veřejné přístupnosti
údajů o insolvenčních řízeních je založena
na informovanosti účastníků a dalších osob o průběhu insolvenčního řízení prostřednictvím
insolvenčního rejstříku. Rejstřík je podle ustanovení § 419 odst. 1 IZ informačním
systémem veřejné správy ve smyslu zákona č. 365/2000 Sb., o informačních
systémech veřejné správy a o změně některých dalších zákonů (jedním z více
systémů), veřejně přístupným na internetu.
Údaje
o osobě, které se povinně zapisují do insolvenčního rejstříku, jmenovitě do
seznamu dlužníků ( § 420 IZ), vychází
z identifikátorů osob (ustanovení § 24 až § 26 zákona č.
111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů). Je-li dlužník
fyzickou osobou, která je podnikatelem, zapisuje se do seznamu dlužníků též
identifikační číslo, přičemž údaj o identifikačním čísle dlužníka - jestliže je
soudu znám - zapíše insolvenční soud, jakmile nastanou účinky spojené se
zahájením insolvenčního řízení, nejpozději však do 7 dnů po tomto okamžiku ( § 420 odst. 3 a 4). Tento
zápis soud provádí z úřední povinnosti a podle stavu zápisu v informačním
systému; nesprávné údaje v podáních účastníků soud ověřuje, nepřebírá je a
uvádí v insolvenčním rejstříku jen údaje správné, zjištěné z informačních
systémů veřejné správy, ve kterých má být lustrovaná osoba evidována
(srov. též ustanovení § 153a odst. 1 instrukce Ministerstva spravedlnosti
ze dne 3. prosince 2001, č.j. 505/2001Org, kterou se vydává vnitřní
a kancelářský řád pro okresní, krajské a vrchní soudy, které výslovně odkazuje
na povinnou lustraci identifikačního čísla ve veřejných seznamech -RES - http://dw.czso.cz/rswj/dotaz.jsp ,
ARES - http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/ apod.).
Údaj o identifikačním čísle osoby - dlužníka
je tedy "soudu znám" (jestliže ho nemá k dispozici dříve přímo
z insolvenčního návrhu či z jiných podání), jakmile mu je znám údaj o
rodném čísle dlužníka a může proto k němu díky informačním systémům veřejné
správy připojit jako další identifikátor dlužníka i údaj o jeho identifikačním čísle.
K tomu soud využívá především údaje z Registru ekonomických
subjektů (RES), který je veřejným seznamem, vedeným podle § 20 zákona č. 89/1995
Sb., o státní statistické službě, ve znění pozdějších předpisů.
Povinnosti soudu zapisovat z úřední
povinnosti do insolvenčního rejstříku identifikátory dlužníka odpovídá právo
osob, které jsou na správnost údajů zapisovaných do insolvenčního rejstříku
odkázány, ve svých právních poměrech vycházet z toho, že stav údajů
identifikujících osobu dlužníka v insolvenčním rejstříku odpovídá zákonu.
Věřitelé, kteří ve svých evidencích, zejména o obchodně závazkových vztazích,
vedou údaje o osobách podnikatelů podle identifikačního čísla osoby, mají právo
- vzhledem k tomu, že jde o údaj, který bez pochybností identifikuje
osobu, jíž je identifikační číslo přiděleno - porovnáváním svých údajů
s údaji v insolvenčním rejstříku zjišťovat, zda ohledně určitého
podnikatele bylo zahájeno insolvenční řízení a posléze sledovat jeho průběh."
Ze závěrů usnesení Vrchního soudu
v Praze sp. zn. KSPA 56 INS 388/2008, 2 VSPH 1332/2011-P11 ze dne 23. 1.
2012 pak vyplývá, že insolvenční soud je povinen zapsat do seznamu dlužníků
insolvenčního rejstříku identifikační číslo dlužníka - fyzické osoby i v případě,
že tato osoba v době zahájení insolvenčního řízení již nepodnikala, tedy i
v případě, kdy je dlužníkem, nyní nepodnikatelem podáván návrh na povolení
oddlužení.
K problematice lze citovat i závěry Nejvyššího
soudu ČR obsažené v usnesení sp. zn. KSOS 31 INS 8817, 29 NSCR
35/2010-P59 ze dne 27. 9. 2011:
Vzhledem k významu insolvenčního
rejstříku při plnění jeho informativní…