Projednání
způsobu řešení úpadku schůzí věřitelů
Zpráva insolvenčního
správce a jeho vyjádření ke způsobu řešení úpadku
V případech,
kdy insolvenční soud rozhoduje o způsobu řešení dlužníkova úpadku (v režimu § 149 odst. 1 IZ, viz část 4/6.1) až po schůzi věřitelů
svolané rozhodnutím o úpadku, na níž se věřitelé budou moci k této otázce
závazně vyslovit, musí být z tohoto důvodu předmětem jednání schůze věřitelů
vždy také zpráva insolvenčního správce o jeho dosavadní činnosti a jeho vyjádření
k vhodnosti navrženého způsobu řešení úpadku; je-li návrhů více, vyjádří se
insolvenční správce k tomu, který z nich považuje za nejvhodnější a proč ( § 149 odst. 3 IZ). Tyto body programu schůze věřitelů insolvenční soud vymezí již v oznámení
o jejím svolání.
Hlasování na schůzi
věřitelů
Takto
svolaná schůze věřitelů může (avšak nemusí) přijmout usnesení o způsobu
řešení dlužníkova úpadku ( § 150 IZ). Toto usnesení je dle § 151 odst. 1 IZ přijato, jestliže z věřitelů přihlášených ke dni předcházejícímu konání schůze
a) pro
ně hlasovala nejméně polovina všech přítomných zajištěných věřitelů počítaná
podle výše jejich pohledávek a současně nejméně polovina všech přítomných
nezajištěných věřitelů počítaná podle výše jejich pohledávek, nebo
b) pro
ně hlasovalo nejméně 90 % přítomných věřitelů, počítáno podle výše pohledávek.
Za přítomného se však
nepovažuje věřitel, který hlasoval písemně ( § 151 odst. 2 IZ). Z uvedeného plyne, že pro hlasování o způsobu řešení dlužníkova
úpadku jsou stanoveny jisté odlišnosti od obecné úpravy obsažené v § 49 a
násl. IZ, když na rozdíl od § 49 odst. 1 IZ je pro tento případ stanoveno
ve dvou variantách speciální hlasovací kvorum (zvlášť zohledňuje zájmy
zajištěných věřitelů a zvlášť zájmy věřitelů nezajištěných a ve druhé variantě
je toto rozlišení nahrazeno požadavkem maximálního možného konsensu věřitelů),
a není povolen korespondenční způsob hlasování dle § 50 IZ. Jinak o hlasovacím právu věřitelů platí § 49 a násl. IZ (viz část.
3/6.1.1).
Judikát
1)
K tomu, že schůze věřitelů, jež se má konat po rozhodnutí o
úpadku a na níž má být rozhodováno o způsobu řešení úpadku hlasováním věřitelů, může být svolána na termín předcházející
konání přezkumného jednání, jen zcela výjimečně, a také k režimu
hlasování a rozhodování o přiznání hlasovacích práv, viz závěry usnesení
Vrchního soudu v Praze sp. zn. MSPH 93 INS 2456/2010, 3 VSPH 1017/2011-B
ze dne 14. 10. 2011 (citace z odůvodnění):
Jakkoli
zákon nevylučuje, aby se schůze věřitelů svolaná v rozhodnutí o úpadku konala ještě před nařízeným přezkumným jednáním, z povahy věci plyne, že má-li
být předmětem takové (první) schůze i projednání klíčové otázky dané fáze
insolvenčního řízení, jíž je způsob řešení dlužníkova úpadku (včetně rozhodnutí
o nevypořádaných návrzích na povolení reorganizace), a má-li rozhodnutí o
tom vzejít z usnesení schůzí k tomu přijatých, má se tato schůze
konat až po přezkumném jednání. Výjimku z tohoto pravidelného postupu
mohou zakládat jen mimořádné okolnosti, které však v daném případě
zjevně dány nebyly, ba právě naopak.
(...)
Na
tyto okolnosti věci je třeba nahlížet v kontextu obecné úpravy hlasovacích
práv stanovené v § 49 a
násl. IZ. Z té plyne, že hlasovací právo je bez dalšího spojeno jen
s pohledávkou, která byla zjištěna. Ohledně popřených pohledávek (obdobně
pohledávek vázaných na odkládací podmínku) zákon svěřuje rozhodnutí o
hlasovacích právech zásadně schůzi věřitelů ( § 51 odst. 1 a 2 IZ). Její rozhodnutí o přiznání hlasovacího práva i v rozsahu
popření pohledávky nemůže insolvenční soud změnit, korigovat může jen její
negativní rozhodnutí. Sám rozhodne též, pokud schůze žádné rozhodnutí o
hlasovacím právu nepřijme (na žádném se potřebnou většinou neusnese).
Pokud má k hlasování dojít před přezkumným
jednáním, kdy ještě nebyla žádná z přihlášených pohledávek zjištěna, není žádný
z věřitelů (pro hlasování uskutečněné osobně na schůzi nebo korespondenčně
mimo schůzi) vybaven právem hlasu. Udělit mu ho pak může - v režimu § 51 odst. 4 IZ - jen insolvenční soud, a to rozhodnutím, které je oprávněn vydat
toliko na návrh dlužníka, insolvenčního správce nebo některého z věřitelů.
Jestliže tedy soud postupuje tak, že schůzi věřitelů,
která má přijmout k určité otázce své usnesení, svolá na termín předcházející
přezkumnému jednání, vystavuje řízení riziku, že návrh na udělení
hlasovacích práv věřitelů nebude podán a k naplnění předmětu jednání schůze
tak nedojde. I kdyby však tyto podmínky pro rozhodnutí soudu o hlasovacích
právech byly dány, soud se ocitá v situaci, kdy mu není známo stanovisko
insolvenčního správce, věřitelů a dlužníka ke všem přihlášeným pohledávkám
(a jeho důvody), a kdy tedy soud - na rozdíl od rozhodování o hlasovacích
právech dle § 51 odst. 1 IZ, po přezkumu - nebude mít k dispozici úplný relevantní podklad
pro posouzení, kterému věřiteli (a v jaké výši) hlasovací právo přiznat a
kterému nikoli. Za takové situace je v zásadě vyloučeno jiné rozhodnutí
dle § 51 odst. 4 IZ než rozhodnutí, kterým soud rozhodne o všech
zkoumaných hlasovacích právech shodně, tedy buď je nepřizná žádnému z přítomných
(či korespondenčně hlasujících) věřitelů, nebo je naopak všem ve stejném
rozsahu přizná (jak také soud v dané věci na schůzi věřitelů konané dne
18. 7. 2011 nakonec postupoval). V tom případě ovšem výsledek hlasování
nikterak neodráží skutečnou sílu hlasů jednotlivých věřitelů, neboť vůbec
nevychází z testu jejich pravosti. Takový výsledek hlasování tudíž může
být významně ovlivněn hlasy těch věřitelů, kteří by po přezkumném jednání
hlasovat nemohli, tedy těch, jejichž pohledávky byly posléze účinně popřeny,
právo hlasu (v rozsahu popření) poté - dle § 51 odst. 1 IZ - rozhodnutím schůze věřitelů nezískali a ani soud - posoudiv
argumenty a důkazy nabídnuté na podporu pravosti popřené pohledávky a
nabídnuté popírajícím k jejich zpochybnění - neshledal dostatečných důvodů,
aby zamítavé rozhodnutí věřitelů změnil.
Současně
nelze přehlédnout, že při hlasování před přezkumným jednáním jsou věřitelé
v situaci, kdy ještě nemohou s dostatečnou mírou pravděpodobnosti (tak,
jak by tomu bylo po přezkumu) posoudit, zda a v jakém rozsahu je zjištění
jejich pohledávky v daném insolvenčním řízení reálně ohroženo, a zda se
tedy výkonem hlasovacích práv spojených s jejich přihlášenou pohledávkou
(pro případ, že by byla úspěšně popřena v rozsahu větším než 50 %)
nedopustí procesně nepřípustného jednání, které může být postiženo sankcí dle
poslední věty § 178 ve spojení s § 180 IZ. Riziko této sankce je tím vyšší, čím závažnější je pro další průběh
insolvenčního řízení záležitost, o níž věřitel hlasoval. Z toho hlediska
má hlasování týkající se způsobu řešení dlužníkova úpadku význam zcela zásadní.
Jde přitom o věc, jež se rozhodným způsobem dotýká práv věřitelů
v insolvenčním řízení, neboť předurčuje i vyhlídky na rozsah jejich
uspokojení v tomto řízení. Jestliže je rozhodnutí o této věci závislé na
výsledku hlasování věřitelů, je z výše uvedeného zřejmé, že bude-li takové
hlasování probíhat ještě před přezkumným jednáním, může být projevení stanoviska
věřitelů k této otázce neúměrně (a tedy nepřijatelně) zatíženo jejich
obavou z procesního postihu, který by s tím pro ně mohl být podle výsledků
přezkumu spojen. I z tohoto důvodu pak hlasování může být buď zcela zmařeno,
nebo ve svém výsledku nežádoucím způsobem zkresleno.
Přitom,
jak již shora zmíněno, je v rámci rozhodování věřitelů a soudu o způsobu řešení
dlužníkova úpadku - pro věcné posouzení vhodnosti a uskutečnitelnosti
reorganizace namísto konkursu - podstatná (mimo jiné) nejen výše přihlášených
pohledávek, ale právě i předpoklad jejich pravosti vycházející ze stavu
jejich přezkoumání. Taková úvaha je ovšem před přezkumným jednáním významně ztížena,
či spíše vyloučena.
Lze
tedy uzavřít, že v daném případě…